måndag 17 januari 2011

Snabbis i Sevilla

Snabbvisit i Sevilla, knappt fyra timmars bussresa från Fuengirola, via Ronda, genom ett dramatiskt bergslandskap som påminner om södra Kalifornien. Jag hade bestämt träff med Hector, Sevilla-resident sedan två år, men ursprungligen från Barcelona. Han hade samlat ihop ett litet posse bestående av Sergio från Córdoba, Hector nummer två och Eva från Barcelona, samt Shaun och Sarah från Aberdeen, Skottland. Alla med en gemensam internetkompis i Sydney, Australien, Nick Puñal, samt ett intresse för RCD Espanyol från Barcelona. (Ja, det finns mer än en klubb i Barcelona, més que un club, som de säger.)

Som Espanyol-supporter blev man väl emottagen i Sevilla. Den hälft av stans befolkning som håller på Real Betis gillar oss för att vi har en gemensam antagonist i FC Sevilla. Men också Sevilla-supportrar visade sig vara vänligt inställda eftersom Espanyol lät deras lag vinna UEFA-cupfinalen i Glasgow 2007. Relationen mellan lagen Betis och Sevilla verkar däremot vara lite ansträngd, för att uttrycka sig försiktigt.

Hector från Barcelona visade sig vara den enda i sällskapet som var starkt för ett från Spanien helt självständigt Katalonien. Vi övriga visade inget större intresse för frågan, men det hindrade inte Hector från Barcelona att högljutt och ganska så hetsigt argumentera för sin sak. Jag sa att jag tycker nog att världen inte behöver mer gränser, snarare tvärtom, och Sevilla-Hector höll med, men Hector från Barcelona sa att det har inte med saken att göra.

En servitris på den aktuella baren sa till Hector från Barcelona att det var något med hans accent, och undrade var vi kom ifrån.
"Jag kommer från Katalonien," sa han stolt. "Jag är katalan."
"Jasså, jag skulle ha gissat på¨Baskien, längre norrut," sa servitrisen.
"Soy catalano," upprepade Hector sammanbitet, och vi övriga befarade att hans eldiga debattlusta skulle få nytt liv. Men han sken istället upp och pekade på mig.
"Han är norrifrån!"
Så kom vi att prata om Sverige och kylan, och stämningen var snart åter på topp.

Vårt lag ledde överraskande i halvtid med ett mål mot noll. Alla var mycket nöjda med det, förutom Hector från Barcelona som tyckte att Espanyol borde kunna föra matchen, inte bara försvara och kontraslå. Jag försökte att lura in honom på damtoan men han upptäckte det i sista stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar