lördag 25 december 2010

Felix nävaddå?

Mataffärerna är precis som det mesta stängda i dag. Feliz navidad som de säger. Vi gick bort mot Fuengirola centrum för att leta efter vi visste inte vad, och hittade en trevlig liten överraskning: El Mar Negro, svarta havet, en restaurang som drivs av ett rumänskt par. Entrecote med god stekt potatis, liten sallad och ett glas husets röda. Krögaren Cristian visade tidningsurklipp från La Danesa och en norskspråkig tidning vad den nu hette där hans lammrätt och äpplekakan lovordades, den senare beställde vi genast in en att dela på.

Sannolikt hade det inte blivit någon artikel om han inte annonserat i tidningarna. Det betyder inte att vår måltid inte var lyckad eller att krogen förtjänar beröm, inte heller att lammet kanske är fantastiskt, vi går nog dit igen för att prova. Men det påminde mig om ett av de tyngsta skälen till att jag sa upp mig som chefredaktör för en branschtidning inom säkerhet: det är de som betalar som bestämmer, det vill säga annonsörerna. Så hur vet man vilka texter i tidningen man kan lita på?

Som jag sa till chefen när jag sa upp mig: man borde kunna göra en ärlig och pålitlig tidning som är så bra att den vinner både läsarnas och annonsörernas respekt. Han sa att han höll med i princip men ändå inte, han frågade om jag ville ha på mitt samvete att han kanske tvingas säga upp personal för att jag inte skriver som annonsörerna vill. Jag ångrar inte ett ögonblick att jag slutade.

A propos pseudo-journalister har min kompis Alfred Puig skrivit en text om Lluis Mascaró som skriver strunt om vår favoritklubb RCD Espanyol. För den som förstår katalanska eller vet hur man använder translate.google.com.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar